Иако се чини да смо на прекретници која пружа могућност електричним возилима да преплаве тржиште и омогуће прелазак са фосилних горива, још увек постоји много изазова и препрека са којима се EV индустрија сусреће и бори. Где је ту Србија?
Kopaonik Business Forum 7.марта 2023. године – Другог дана Копаник Бизнис Форума, директор Сектора за стратешка улагања у Развојној агенцији Србије, Владимир Томић учествовао је на панелу “Е-мобилност: садашњост или будућност?”. Учесници панел дискусији посвећене е-мобилности били су и Милан Грујић генерални директор компаније ZF Srbija, Дарко Ђорић извршни директор MIND Group, Александар Јововић професор на Машинском факултету у Београду, Душко Васиљевић представник Светске банке, Милош Петровић члан Управног одбора ОМР групе, док је панел модерирао Др Владимир Поповић, декан Машинског Факултета Универзитета у Београду.
Панелисти су дискутовали на тему е-мобилности у Србији. Предности Србије, који су изазови и потешкоће са којима се сусреће сектор аутомобилске индустрије, и има ли Србија EV будућност?
Директор Сектора за стратешка улагања у Развојној агенцији Србије Владимир Томић подсетио је да Србија већ има фабрике које производе моторе на електрични погон.
„Србија се спрема за ову врсту инвестиција, али су изазовне, инфраструктуре пре свега. Електрична енергија за производњу е-аутомобила је огромна. Захваљујући хидроелектранама имамо добар потенцијал, али морамо и даље да радимо на зеленим изворима енергије“, сматра Томић.
Генерални директор компаније ZF Srbija Милан Грујић истакао је да је е-мобилност неповратан процес и да Србија има одличан потенцијал када је производња електричних аутомобила у питању.
Ауто индустрија један је од најзначајнијих сектора раста, рекао је Душко Васиљевић из Светске банке и додао да она тренутно пролази кроз највећу револуцију у историји. Србија је добро позиционирана, спремна да се преорјентише на производњу е-аутомобила, јер има конкурентну и квалификовану радну снагу.
Учесници на панелу су сагласни да ће ускоро дизел и бензин мотори постати прошлост, a да ће их заменити мотори са погоном на струју.
„Извесно је да је фосилним горивима одзвонило, поготово угљу, који је главни произвођач енергије код нас“, оценио је Александар Јововић.
Панелисти су се сложили да Србија има будућност у е-мобилности, али су истакли да је неопходна законска регулатива.
Члан Управног одбора ОМР групе Милош Петровић навео је да је од 2020. од када се у Србији субвенционише куповина електричних аутомобила, само 1.100 аутомобила набављено уз субвенције.
„Ако будемо радили на едукацији, мислим да нам електрична будућност може бити светла“, рекао је Петровић.
До 2025. године половина произведених путничких аутомобила биће електрификована, а до 2035. конвенционални мотори ће бити заступљени у само 10 одсто возила, закључак је панела „Е-мобилност: садашњост или будућност?“, одржаном у оквиру 30. јубиларног Копаоник бизнис форума.