УРЕДБА
О УТВРЂИВАЊУ ПРОГРАМА ПОДРШКЕ РЕГИОНАЛНОМ РАЗВОЈУ И РАЗВОЈУ ПРЕДУЗЕТНИШТВА КОЈИ СЕ РЕАЛИЗУЈЕ КРОЗ СТАНДАРДИЗОВАНИ СЕТ УСЛУГА КОЈИ СПРОВОДЕ АКРЕДИТОВАНЕ РЕГИОНАЛНЕ РАЗВОЈНЕ АГЕНЦИЈЕ У 2024. ГОДИНИ
("Сл. гласник РС", бр. 14/2024 и 24/2024)
Члан 1
Овом уредбом утврђује се Програм подршке регионалном развоју и развоју предузетништва који се реализује кроз стандардизовани сет услуга који спроводе акредитоване регионалне развојне агенције у 2024. години, који је одштампан уз ову уредбу и чини њен саставни део.
Ова уредба ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у "Службеном гласнику Републике Србије".
ПРОГРАМ
ПОДРШКЕ РЕГИОНАЛНОМ РАЗВОЈУ И РАЗВОЈУ ПРЕДУЗЕТНИШТВА КОЈИ СЕ РЕАЛИЗУЈЕ КРОЗ СТАНДАРДИЗОВАНИ СЕТ УСЛУГА КОЈИ СПРОВОДЕ АКРЕДИТОВАНЕ РЕГИОНАЛНЕ РАЗВОЈНЕ АГЕНЦИЈЕ У 2024. ГОДИНИ
Законом о буџету Републике Србије за 2024. годину ("Службени гласник РС", број 92/23) у члану 8. у оквиру у оквиру Раздела 21 - Министарство привреде, Глава 21.0, Програм - 1505 Регионални развој, Функција 474 - Вишенаменски развојни пројекти, Програмска активност/пројекат 0004 - Подстицање равномерног регионалног развоја, Економска класификација 424 - Специјализоване услуге, опредељена су средства у износу од 15.000.000,00 динара, а у оквиру Програма 1509 - Подстицаји развоју конкурентности привреде, функција 410 - Општи, економски и комерцијални послови и послови по питању рада, Пројекат 4003 - Подршка кроз стандардизовани сет услуга за МСПП 424 - Специјализоване услуге, опредељена су средства у износу од 42.000.000,00 динара, за реализацију Програма подршке регионалном развоју и развоју предузетништва који се реализује кроз стандардизовани сет услуга који спроводе акредитоване регионалне развојне агенције у 2024. години (у даљем тексту: Програм). Распоред и коришћење средстава врши се по посебном акту Владе.
Евентуална неутрошена средства која ће бити утврђена годишњим извештајима о реализацији програма из 2023. године које достављају Развојна агенција Србије, односно Фонд за развој Републике Србије, а која су обезбеђена на основу Уредбе о утврђивању Програма подршке акредитованим регионалним развојним агенцијама у 2023. години ("Службени гласник РС", број 18/23) и Уредбе о утврђивању Програма стандардизованог сета услуга за микро, мала и средња предузећа и предузетнике у 2023. години који се реализује преко акредитованих регионалних развојних агенција ("Службени гласник РС", бр. 18/23 и 97/23) користиће се и у 2024. години за финансирање активности утврђених овим програмом.
Програмом се утврђују циљ, корисници средстава, намена средстава, закључивање уговора, начин преноса и коришћења средстава, спровођење и праћење спровођења програма, реализација и достављање годишњих извештаја.
Iзрази којима се означавају лица у овом програму односе се подједнако на лица мушког и женског пола без обзира на то у којем су граматичком роду изражени.
У циљу праћења развоја женског предузетништва у Републици Србији, за све услуге из овог програма које се односе на мала и средња предузећа и предузетнике обавезно је вођење евиденције корисника програма са аспекта родне равноправности.
Програм спроводи Министарство привреде (у даљем тексту: Министарство) у сарадњи са Развојном агенцијом Србије (у даљем тексту: РАС) и Фондом за развој Републике Србије (у даљем тексту: Фонд). Детаљан начин спровођења овог програма биће разрађен Упутством за спровођење Програма (у даљем тексту: Упутство) које припрема РАС, а на које сагласност даје Министарство.
Општи циљ Програма је подршка регионалном развоју и развоју предузетништва путем пружања стандардизованог сета услуга од стране акредитованих регионалних развојних агенција (у даљем тексту: АРРА) јединицама локалних самоуправа (у даљем тексту: ЈЛС), установама и организацијама чији су оснивачи ЈЛС и потенцијалним и постојећим микро, малим и средњим предузећима и предузетницима, задругама, кластерима и субјектима социјалног предузетништва (у даљем тексту: МСПП).
Посебни циљеви програма су:
- пружање подршке јачању ЈЛС, установа и организација чији су оснивачи ЈЛС кроз помоћ у припреми међународних, регионалних и локалних развојних пројеката;
- пружање подршке расту и развоју предузетништва кроз унапређење доступности, обима и квалитета услуга подршке за њихово пословање.
Корисници средстава могу да буду само АРРА које су акредитоване у складу са Законом о регионалном развоју ("Службени гласник РС", бр. 51/09, 30/10 и 89/15 - др. закон) и Уредбом о утврђивању услова, критеријума и начина акредитације за обављање послова регионалног развоја и одузимања акредитације пре истека рока на који је издата ("Службени гласник РС", бр. 74/10, 4/12, 44/18 - др. закон, 69/19 и 113/22).
Додатни услов да би РАС и АРРА потписале Уговор о пружању услуга је да имају оформљен Тим за подршку предузетништву (у даљем тексту: Тим) који се састоји од најмање два стална члана од којих је један руководилац. Најмање један члан треба да буде саветник за женско предузетништво и за социјално предузетништво. Током целокупног периода спровођења програма Тим треба да функционише у пуном саставу у циљу квалитетног пружања услуга подршке предузетништву. Упутством ће се прецизније утврдити услови рада и потребне квалификације за чланове Тима.
Средства утврђена Програмом намењена су АРРА за:
1) Услугу пружања помоћи ЈЛС, односно установама и организацијама чији су оснивачи ЈЛС у припреми предлога међународних, регионалних и локалних развојних пројеката;
2) Стандардизовани сет услуга пружања помоћи МСПП.
За ЈЛС, односно установе и организације чији су оснивачи ЈЛС, као и за МСПП услуге из овог програма су бесплатне.
1. Услуга пружања помоћи ЈЛС, односно установама и организацијама чији су оснивачи ЈЛС у припреми предлога међународних, регионалних и локалних развојних пројеката
Средства утврђена Програмом додељују се АРРА за услугу пружања помоћи ЈЛС. односно установама и организацијама чији су оснивачи ЈЛС у припреми предлога међународних, регионалних и локалних развојних пројеката.
Развојни пројекат је пројекат изградње или обнове комуналне, економске, еколошке, социјалне и друге инфраструктуре, јачања институционалних капацитета, развоја привредних друштава и предузетништва, подстицања научно-истраживачког рада, као и сваки други пројекат који доприноси свеобухватном друштвено-економском или регионалном развоју.
Средства се додељују за реализацију услуге на следећи начин:
а) за припрему предлога пројекта међународног карактера одобрава се износ од 50.000,00 динара, а уколико је припремљен предлог пројекта и одобрен на јавном конкурсу, одобрава се додатни износ од 25.000,00 динара;
б) за припрему предлога пројекта регионалног карактера одобрава се износ од 30.000,00 динара, а уколико је припремљен предлог пројекта и одобрен на јавном конкурсу, одобрава се додатни износ од 15.000,00 динара;
в) за припрему предлога пројекта локалног карактера одобрава се износ од 20.000,00 динара, а уколико је припремљен предлог пројекта и одобрен на јавном конкурсу, одобрава се додатни износ од 10.000,00 динара.
Уколико је пружена помоћ у припреми предлога пројекта за ЈЛС из четврте групе развијености и девастираних подручја износ предвиђен у претходном ставу се увећава за 20%. У погледу листе развијености ЈЛС примењује се листа која је важећа у моменту у коме је АРРА поднела извештај са пратећом документацијом РАС.
Основ за одобравање средстава представља предлог пројекта ЈЛС односно установа и организација чији је оснивач ЈЛС у чијој припреми је учествовала АРРА који је поднет на објављен јавни позив/конкурс који спроводе домаће и/или међународне институције.
Уколико је предлог пројекта формално правно исправан, али пројекат није одобрен за (су)финансирање од стране институције која је расписала јавни конкурс, Министарство одобрава средства само за припрему предлога пројекта.
Уколико је такав пројекат поднет на јавни конкурс код друге институције и та институција га одобри за (су)финансирање, Министарство одобрава само додатни износ средстава на основу одобреног пројекта.
Као пројекат међународног карактера сматраће се пројекат који је финансиран од међународне институције, а у чију реализацију су поред домаћих укључени и међународни партнери.
Као пројекат регионалног карактера сматраће се пројекат који се односи на минимум две ЈЛС, а који се финансира од домаћих и/или међународних институција и чија реализација има утицај на ове ЈЛС.
Као пројекат локалног карактера сматраће се пројекат који се односи на једну ЈЛС, а који се финансира од домаћих и/или међународних институција и чија реализација има утицаја на ову ЈЛС.
Припрема концепта пројекта, за регионалне или међународне пројекте, може да буде финансирана у истом износу, као и припрема комплетног предлога регионалног или међународног пројекта, али накнадна припрема комплетног предлога пројекта неће бити додатно финансирана, већ ће се само финансирати износ предвиђен за одобрење пројекта уколико тај пројекат буде одобрен.
Iзнос средстава за припрему концепта/предлога пројекта одобрава се само по једном основу.
Министарство неће одобравати средства за:
- пројектне обрасце и сличне апликације које представљају само образац пријаве, а не разрађен пројекат;
- пројектне обрасце и сличне апликације који се подносе по основу спонзорства или за доделу награда, а не представљају разрађен пројекат;
- пројектне обрасце и сличне апликације који се искључиво односе на набавку материјала и опреме, а не представљају разрађен пројекат;
- пројекте у којима је АРРА носилац пројекта;
- пројекте за које је јавни позив расписала ЈЛС;
- пројекте који нису благовремено пријављени РАС у складу са роковима предвиђеним овим програмом;
- пројекте у чијој је припреми АРРА већ учествовала у претходном периоду и на основу којих је добила средства;
- пројекте за које није достављен доказ да је предлог пројекта формално-правно исправан и/или одобрен (допис или електронска преписка од институције која је расписала јавни конкурс о статусу пројекта) нити је доказ на други начин обезбеђен.
АРРА доставља РАС у два примерка (од којих један може да буде у електронском облику) следећу документацију за реализацију услуге пружања помоћи у припреми међународних, регионалних и локалних развојних пројеката:
1) Образац 1 - Образац за проверу формалне исправности пријаве;
2) јавни позив институције која је расписала јавни позив/конкурс;
3) формалну пријаву пројекта са којом се аплицирало на јавни позив/конкурс;
4) доказ (е-маил, допис) институције која је расписала јавни позив/конкурс о статусу пројекта;
5) доказ да је пројекат одобрен по јавном позиву/конкурсу (одлука, решење уговор, ранг листа пројеката);
6) Образац 2 - Преглед припремљених предлога пројеката.
РАС припрема Образац 1 и Образац 2 на које сагласност даје Министарство, а које попуњавају АРРА.
РАС припремљене обрасце објављује на свом сајту.
За ову услугу предвиђена су средства у укупном износу од 5.000.000,00 динара. За ову услугу могу да се користе и пренета неутрошена средства чији износ ће бити утврђен годишњим извештајем о реализацији Програма подршке АРРА у 2023. години.
2. Стандардизовани сет услуга пружања помоћи МСПП
Стандардизовани сет услуга обухвата 6 група стандардизованих услуга и то:
1) Iнформације;
2) Промоције;
3) Обуке;
4) Саветодавне услуге;
5) Менторинг;
6) Теренску контролу.
1) Iнформације
а) Пружање информација МСПП
Под пружањем информација у смислу овог програма сматра се пружање информација везаних за: започињање пословања, даљи развој пословања, расположиве програме подршке, домаће и стране изворе финансирања, правне прописе и обавезе од значаја за пословање, као и друге информације од значаја за развој МСПП.
Iнформације се пружају лично, путем телефона, мејла и друштвених мрежа, као и изјава за штампу и гостовања у ТВ емисијама, издавања инфо листа, лифлета, брошура и др.
б) Прикупљање информација
Под прикупљањем информација подразумева се обавеза АРРА да по захтеву Министарства или РАС, достави тражене појединачне или збирне податке о МСПП, са циљем праћења МСПП на територији коју АРРА покрива.
Обавезе Тима су да пружају информације МСПП, а уколико се утврди да АРРА није на адекватан начин пружала информације у складу са Упутством, АРРА неће бити исплаћена сума у висини месечног износа предвиђеног за услуге информација за тај месец.
За спровођење услуга пружања и прикупљања информација опредељено је до 50.000,00 динара месечно за сваку АРРА у бруто износу, односно до 550.000,00 динара у бруто износу на годишњем нивоу. Укупан бруто годишњи буџет за ову врсту услуга износи 9.350.000,00 динара.
2) Промоције
АРРА организују и учествују у промотивним активностима које се односе на промоцију предузетништва и различитих програма подршке МСПП.
Промотивна активност подразумева организовање догађаја у складу са Упутством и то: радионица, инфо дана или другог јавног скупа на коме се промовишу теме из области предузетништва.
АРРА су у обавези да:
- организују минимум 15 промотивних догађаја у току године;
- организују минимум по један промотивни догађај у току године у свакој локалној самоуправи која је оснивач АРРА, уз обавезу да у току трајања јавних позива организују минимум један промотивни догађај за сваки од програма подршке МСПП које спроводи Министарство и Фонд, односно Министарство и РАС. У случају да је јавни позив за програм подршке актуелан током два или више месеци, довољно је да АРРА организује један промотивни догађај за тај програм;
- организују инфо дан за жене предузетнице 4. марта 2024. године - "Дан отворених врата за жене предузетнице";
- организују инфо дан и то 20. новембра 2024. године на међународни дан социјалног предузетништва посвећен развоју социјалног предузетништва;
- организују четири инфо дана годишње за студенте, ученике средњих школа и ученике из виших разреда основних школа са циљем промоције предузетништва и предузетничког духа на факултетима, високим струковним, средњим и основним школама;
- организују промотивни догађај сходно активностима од значаја и према инструкцијама Министарства и РАС.
Министарство и РАС морају да најаве АРРА активност која треба да се промовише најкасније до 15. у месецу за наредни месец.
Промотивни догађаји који се организују у оквиру других иницијатива које су подржали донатори, или се финансирају из других извора, а чији реализатори су, као носиоци, партнери или сарадници АРРА, неће бити признате као промоције из овог сета услуга.
У складу са Упутством АРРА је у обавези да месечни план промоција за наредни месец објави на свом сајту и достави до 25. у текућем месецу РАС и Министарству.
Средства за услуге промоција ће се одобравати само уколико су промоције предвиђене месечним планом о чему је АРРА претходно известила РАС и Министарство.
У оквиру извештаја за децембар РАС је дужна да укаже која од АРРА није реализовала све наведене активности.
Уколико се утврди да АРРА није организовала све промотивне догађаје предвиђене овим програмом АРРА ће бити у обавези да на име пенала уплати 50.000,00 динара РАС.
За услуге промоције опредељена су средства у бруто износу до 17.000,00 динара по промотивном догађају, односно до 374.000,00 динара бруто за сваку АРРА на годишњем нивоу. Укупан годишњи буџет за промотивне активности износи 6.358.000,00 динара у бруто износу.
3) Обуке
Обуке које АРРА пружају МСПП обухватају модуле који се деле на обавезне и опционе.
А) Обавезни модули:
1) Обука за почетнике у пословању (у трајању од два дана);
2) Обука за социјално предузетништво намењена свим потенцијалним и постојећим субјектима социјалног предузетништва (у трајању од једног дана).
Б) Опциони модули једнодневних обука:
1) припрема пословног плана и пословање са банкама и инвестициона спремност;
2) финансијско управљање;
3) извоз - за оне који први пут извозе;
4) маркетинг и продаја;
5) електронско пословање и информационе технологије у пословању;
6) преглед стандарда квалитета и заштите животне средине од значаја за пословање;
7) иновације;
8) припрема за Јединствено европско тржиште;
9) учешће МСП у јавним набавкама;
10) обука за жене предузетнице.
У периоду спровођења Програма, свака АРРА има обавезу да спроведе најмање 11 обука од чега најмање четири обуке за почетнике у пословању и једну обуку за социјално предузетништво. Свака АРРА може да спроведе до три обуке месечно у складу са интересима и потребама корисника. Iзузетно, АРРА може да спроведе и више обука месечно, уз претходну сагласност РАС.
Све обуке морају да држе радно ангажована лица у тој АРРА, која су прошла наведене обуке за ту област по методологији одобреној од стране Министарства. Iзузетно, обуке из највише три области могу да држе и друга физичка лица која су прошла наведене обуке и која су радно ангажована у другој АРРА.
Обуке које се спроводе по методологији Стандардизованог сета услуга, а у оквиру других иницијатива које су подржали донатори, или се финансирају из других извора, а чији реализатори су, као носиоци, партнери или сарадници АРРА, неће бити признате као обуке из овог сета услуга.
У складу са Упутством АРРА је у обавези да месечни план обука за наредни месец објави на свом сајту и достави до 25. у текућем месецу РАС и Министарству.
Обука ће бити одобрена за плаћање АРРА и призната као одржана само уколико се у поступку контроле утврди да је обука организована у складу са дефинисаним захтевима Програма и Упутством и предвиђена месечним планом спровођења о којем је АРРА претходно известила РАС и Министарство.
За спровођење наведених обука опредељена су средства у бруто износу на следећи начин:
1) једнодневна обука 40.000,00 динара;
2) дводневна обука 45.000,00 динара.
За спровођење обука опредељено је до 980.000,00 динара у бруто износу на годишњем нивоу за сваку АРРА. Укупан годишњи буџет за ову врсту услуга износи 16.660.000,00 динара бруто.
Iзузетно, уколико постоји потреба, уколико АРРА на годишњем нивоу спроведе обуке чија вредност премашује годишњи опредељени износ за сваку АРРА за ову врсту услуге, РАС уз сагласност Министарства, може да исплати АРРА већи износ од опредељеног након што се утврди евентуални преостали износ неутрошених средстава од укупног годишњег буџета Програма.
Уколико се, након подношења свих месечних извештаја, а закључно са извештајем за децембар месец текуће године, утврди да АРРА није испунила преузету обавезу извршења прописаног минимума обука АРРА ће бити у обавези да на име пенала од исплаћених средстава, уплати део РАС и то кумулативно:
- по 45.000,00 динара за сваку обуку која није одржана до укупног броја од 11 обука у периоду спровођења Програма,
- за обавезни модул који није одржан, износ опредељен овим програмом за ту врсту обуке, без обзира на укупан број одржаних обука.
4) Саветодавне услуге
Саветодавне услуге које АРРА пружају у оквиру овог програма су:
1) провера документације и он лине подношење пријаве и пратећих докумената на сајт Фонда, који се односе на програме за почетнике, младе и жене, а које реализују Министарство и Фонд у трајању од једног сата;
2) помоћ у: изради пословног плана, припреми и провери документације и он лине подношењу пријаве за програме који се односе на почетнике, младе и жене које реализују Министарство и Фонд у трајању од највише шест сати;
3) помоћ у изради пословног плана за субвенције за самозапошљавање код Националне службе за запошљавање у трајању од највише два сата;
4) помоћ у припреми документације и изради пословног плана приликом пријаве за програм који се односи на развојне пројекте који реализују Министарство и Фонд у трајању од највише дванаест сати;
5) помоћ у изради пословног плана приликом пријаве за остале кредите код Фонда и за расположиве кредитне линије Гаранцијског фонда АП Војводине у трајању од највише пет сати;
6) подршка у припреми документације и пријаве за програме подршке предузетништву које спроводе Министарство и РАС у трајању од највише три сата;
7) саветодавне услуге код започињања пословања у трајању од највише три сата (подршка при регистрацији и оснивању привредног субјекта или задруге, помоћ у вези са планирањем пословања - развој пословне идеје или техничка помоћ у припреми документације и пријаве за доступне националне изворе финансирања из јавног, приватног и цивилног сектора);
8) саветодавне услуге за развој пословања од највише два сата (техничка помоћ у припреми документације и пријаве за доступне изворе финансирања из јавног, приватног и цивилног сектора, донаторске подршке, подршка у пословном повезивању и умрежавању).
Iсплата за пружене саветодавне услуге из става 1. тачка 1) овог одељка се врши на основу заводног броја којим је евидентирана комплетна докуметација.
Iсплата за пружене саветодавне услуге из става 1. тач. 2)-5) овог одељка се врши на основу копије документа који је поднет Фонду, Гаранцијском фонду АП Војводине или Националној служби за запошљавање, којим се потврђује да је надлежни орган евидентирао и завео пријаву.
Iсплата за пружене саветодавне услуге из става 1. тачка 6) овог одељка се врши на основу копије документа који је поднет РАС којим се потврђује да је надлежни орган евидентирао и завео пријаву.
Iсплата за пружену саветодавну услугу из става 1. тачка 7) овог одељка може да се врши на основу потписане изјаве корисника и провером да ли је МСПП регистрован на сајту Агенције за привредне регистре, односно копијом документа којим се потврђује да је пријава за доступни национални извор финансирања евидентирана и примљена.
Iсплата за пружену саветодавну услугу из става 1. тачка 8) овог одељка може да се врши на основу потписане изјаве корисника и потписаног споразума о сарадњи два или више привредних субјеката, или доказом о наступу на сајму, или на догађају који повезује привредне субјекте, или копијом документа којим се потврђује да је пријава за доступни извор финансирања евидентирана и примљена.
За пружање саветодавних услуга је опредељен бруто износ од 3.000,00 динара по сату.
За саветодавне услуге опредељена су средства у бруто износу до 300.000,00 динара на годишњем нивоу за сваку АРРА, од чега до 30% од укупног износа средстава може бити намењено за саветодавне услуге из става 1. тачка 3) овог одељка, које се односе на помоћ при пријављивању за субвенције за самозапошљавање код Националне службе за запошљавање. Укупан годишњи буџет за ову врсту услуге износи 5.100.000,00 динара у бруто износу. Iзузетно, уколико постоји потреба, а АРРА на годишњем нивоу пружи саветодавне услуге чија вредност премашује опредељени износ средстава на годишњем нивоу за сваку АРРА за ову врсту услуге, РАС уз сагласност Министарства, може да исплати АРРА већи износ од опредељеног након што се утврди евентуални преостали износ неутрошених средстава од укупног годишњег буџета Програма.
5) Менторинг
Процес менторинга представља стручну помоћ коју у дужем временском периоду стручно лице - ментор пружа привредном субјекту.
У зависности од потребе привредног субјекта, за време спровођења Програма, ментор може да алоцира од 25 до 50 сати на један привредни субјект.
Корисници менторинга могу бити МСПП који послују до три године или се налазе у критичном тренутку за њихов даљи развој или за опстанак на тржишту.
Министарство је у обавези да објави Јавни позив, а РАС на основу спроведеног јавног позива да изврши одабир корисника услуге менторинга.
Услугу менторинга могу да пружају радно ангажована лица у АРРА, која поседују сертификат да су успешно завршила обуке за менторе које је организовала Национална агенција за регионални развој или које ће организовати РАС и/или Пројекат "Оснаживање и даље успостављање услуге менторинга за мала и средња предузећа у земљама Западног Балкана (Србија, Босна и Херцеговина, Црна Гора и Северна Македонија)" (РАС - ЈIЦА) финансиран од стране Владе Јапана кроз Јапанску агенцију за међународну сарадњу - ЈIЦА.
АРРА су у обавези да о сваком започетом менторингу известе РАС, као и да доставе коначан извештај након реализације услуге и уношења у Ментор мастер базу. Iсплата АРРА за ову врсту услуге се врши након комплетно пружене услуге менторинга привредном субјекту.
За пружање менторинг услуге је опредељен бруто износ од 3.000,00 динара по сату.
Укупан годишњи буџет за менторинг износи 9.100.000,00 динара у бруто износу.
Детаљне информације о методологији која се користи у процесу менторинга, начину одабира корисника и начину извештавања биће дефинисане Упутством.
6) Теренска контрола
Теренска контрола се спроводи у оквиру програма које Министарство спроводи у сарадњи са РАС и Фондом и то:
а) Програма подршке малим и средњим предузећима за набавку опреме у 2021. години; Програма подршке малим предузећима за набавку опреме у 2022. години; Програма подршке малим предузећима за набавку опреме у 2023. години;
б) Програма подстицања развоја предузетништва кроз финансијску подршку за почетнике у пословању у 2020. години; Програма подстицања развоја предузетништва кроз финансијску подршку за почетнике у пословању у 2021. години; Програма подстицања развоја предузетништва кроз финансијску подршку за почетнике у пословању у 2022. години, као и претходна теренска контрола и теренска контрола у оквиру Програма подстицања развоја предузетништва кроз финансијску подршку за почетнике у пословању и младе у 2023. години;
в) Програма подстицања предузетништва кроз развојне пројекте у 2020. години; Програма подстицања предузетништва кроз развојне пројекте у 2021. години; Програма подстицања предузетништва кроз развојне пројекте у 2022. години и Програма подстицања предузетништва кроз развојне пројекте у 2023. години;
г) Програма подстицања развоја предузетништва кроз финансијску подршку за жене предузетнице и младе у 2021. години; Програма подстицања развоја предузетништва кроз финансијску подршку за жене предузетнице и младе у 2022. години, као и претходна теренска контрола и теренска контрола у оквиру Програма подстицања развоја предузетништва кроз финансијску подршку за женско предузетништво у 2023. години.
Током теренске контроле, АРРА ће, по потреби и налогу Фонда, вршити и прикупљање документације од корисника средстава ради правдања наменског коришћења средстава добијених по програмима који се односе на: подстицање развоја предузетништва кроз финансијску подршку за почетнике у пословању и младе, жене предузетнице и подстицање предузетништва кроз развојне пројекте.
АРРА ће вршити и претходну теренску контролу захтева за доделу бесповратних средстава по програму подстицања развоја предузетништва кроз финансијску подршку за почетнике у пословању и младе, као и програму подстицања развоја предузетништва кроз финансијску подршку за жене предузетнице чија реализација је планирана у току 2024. године.
Теренска контрола ће се вршити према инструкцијама Фонда и РАС, а на основу закљученог уговора између Министарства и Фонда, као и закљученог уговора између Министарства и РАС.
Фонд ће са сваком АРРА закључити уговор о вршењу теренске контроле који ће садржати инструкције, план и упутства за вршење теренске контроле. Фонд ће у договору са АРРА одредити која ће АРРА вршити теренску контролу на територијама које не покрива ниједна АРРА.
Iсплате за пружене услуге теренске контроле вршиће Фонд и РАС на основу достављених извештаја о теренској контроли које подносе АРРА.
Годишњи буџет за услугу теренске контроле коју Министарство спроводи у сарадњи са Фондом износи 3.000.000,00 динара у бруто износу.
Годишњи буџет за услугу теренске контроле коју Министарство спроводи у сарадњи са РАС износи 600.000,00 динара у бруто износу.
За сваку теренску контролу у седишту АРРА и месту удаљеном до 20 км од седишта АРРА предвиђен је бруто износ од 6.500,00 динара. За сваку теренску контролу у месту удаљеном од 20 км до 100 км од седишта АРРА предвиђен је бруто износ од 8.000,00 динара. За сваку теренску контролу у месту удаљеном преко 100 км од седишта АРРА предвиђен је бруто износ од 9.000,00 динара.
Уколико се сумираним годишњим извештајем Фонда о реализацији Програма подршке акредитованим регионалним развојним агенцијама у 2023. години утврди да за све спроведене претходне теренске контроле и теренске контроле није било могуће извршити исплату због недостатка средстава, исплата спроведених, а неисплаћених претходних теренских контрола и теренских контрола, у износима предвиђеним Програмом подршке акредитованим регионалним развојним агенцијама у 2023. години, може да се изврши из средстава предвиђених за услуге теренске контроле које се спроводе преко Фонда у оквиру програма за ову годину.
V ЗАКЉУЧIВАЊЕ УГОВОРА, НАЧIН ПРЕНОСА I КОРIШЋЕЊА СРЕДСТАВА
Након ступања на снагу Програма Министарство и РАС, као и Министарство и Фонд закључиће уговоре чији су обавезни елементи:
- обавеза закључивања уговора о спровођењу Програма са АРРА које испуњавају услове за учешће у Програму;
- обавеза спровођења активности које су предвиђене Програмом;
- обавеза надзора и контроле спровођења програма од стране АРРА;
- обавеза преноса средстава и контроле наменског коришћења средстава;
- обавеза вршења теренске контроле програма подршке предузетништву са инструкцијама, планом и упутством за вршење теренске контроле;
- обавеза РАС и Фонда да у договору са АРРА одреде која ће АРРА да врши теренску контролу на територијама које не покрива ниједна АРРА;
- обавеза РАС и Фонда да сва неутрошена средства пренесе у буџет Републике Србије до 31. марта 2025. године, сем уколико Vлада посебним актом не распореди средства за реализацију програма за исте намене.
По потписивању уговора Министарства и РАС и уговора Министарства и Фонда, РАС и Фонд ће писмено обавестити АРРА и позвати их да приступе потписивању уговора.
Обавезни елементи уговора који закључују РАС и АРРА односно Фонд и АРРА су: опредељени износ новчаних средстава и намене за које се средства одобравају, начин преноса средстава, рокови за завршетак активности, као и обавеза АРРА да све активности реализује до краја 2024. године. Iзузетно у условима повећаног броја пријава по програмима подршке МСПП сектору за које је предвиђена претходна теренска контрола, АРРА ову активност може да спроводи и након завршетка 2024. године, а најкасније до рока предвиђеног за сва плаћања по овом програму.
Након закључења уговора између Министарства и РАС, односно Министарства и Фонда, Министарство ће на захтев РАС односно Фонда пренети целокупан износ средстава који је предвиђен за реализацију Програма на посебне подрачуне РАС односно Фонда.
РАС и Фонд су у обавези да средства преносе АРРА, до 1. марта 2025. године. Средства за услугу пружања помоћи ЈЛС, односно институцијама и организацијама чији су оснивачи ЈЛС преносе се АРРА на полугодишњем нивоу, након сагласности министра. Средства за стандардизовани сет услуга пружања помоћи МСПП сектору преносе се АРРА на месечном нивоу, до висине износа предвиђеног Програмом, а у складу са месечним обимом спроведених активности након сагласности министра.
РАС, уз сагласност Министарства, расположива средства може да користи за покривање трошкова контроле и надзора спровођења Програма, спровођења ажурирања постојећих модула обука, организацију обука предавача и подизање капацитета АРРА, као и за трошкове платног промета.
VI СПРОВОЂЕЊЕ I ПРАЋЕЊЕ СПРОВОЂЕЊА ПРОГРАМА
1. Услуга пружања помоћи ЈЛС, односно установама и организацијама чији су оснивачи ЈЛС у припреми међународних, регионалних и локалних развојних пројеката
АРРА доставља РАС Iзвештаје о реализованим услугама и пратећу документацију за први и други квартал до 15. јула 2024. године, а за трећи и четврти квартал до 15. јануара 2025. године. На основу наведених извештаја РАС припрема Предлог листе реализованих активности за одређене квартале и доставља га Министарству до 31. јула 2024. године за први и други квартал 2024. године, односно до 31. јануара 2025. године за трећи и четврти квартал 2024. године.
РАС и Министарство врше контролу Предлога листе реализованих активности АРРА за одређене квартале и целокупне пратеће документације, достављене од стране АРРА, након чега министар даје сагласност за припремљене и/или одобрене предлоге пројеката и одобрава исплату средстава АРРА.
Крајњи рок за достављање доказа о евалуацији и/или одобравању свих пријављених пројеката из 2024. године је 15. фебруар 2025. године, након ког министар даје сагласност за трећи и четврти квартал 2024. године.
Приликом давања сагласности за припремљене и/или одобрене предлоге пројеката за трећи и четврти квартал, министар може да да сагласност и за припремљене и/или одобрене предлоге пројеката из претходних квартала ако су у међувремену испунили услове за одобравање.
АРРА је дужна да Министарству и РАС омогући контролу реализације активности и увид у документацију у свакој фази реализације Програма.
2. Стандардизовани сет услуга пружања помоћи потенцијалним и постојећим МСП
РАС је дужна да, по усвајању Програма, у року од 15 дана, достави Министарству на сагласност Упутство, као и План надзора и контроле спровођења Програма у којем ће бити представљене процедуре за сваку од наведених група услуга.
АРРА је дужна да по завршетку месечних активности, до 10. у месецу за претходни месец, достави РАС извештај о спроведеним активностима, као и осталу потребну документацију чији ће садржај бити детаљно утврђен уговором. Уколико АРРА не изврши преузету обавезу у наведеном року, плаћање одобрених услуга ће бити спроведено у наредном месецу.
РАС је дужна да извештај о спроведеним активностима АРРА достави Министарству до 25. у месецу за претходни месец на сагласност. РАС ће плаћање према АРРА вршити месечно, а на основу сагласности министра.
У оквиру овог сета услуга средства ће се одобравати само за оне активности које ће бити започете након ступања на снагу ове уредбе и чији је временски план спровођења до 31. децембра 2024. године, осим за активности претходне теренске контроле која се изузетно може спроводити и након овог рока, а најкасније до рока предвиђеног за сва плаћања по овом програму.
VII РЕАЛIЗАЦIЈА I ДОСТАВЉАЊЕ ГОДIШЊIХ IЗВЕШТАЈА
Након крајњих рокова за достављање свих доказа и извештаја предвиђених Програмом АРРА је у обавези да РАС и Фонду достави Годишњи извештај о реализацији услуга до 1. марта 2025. године.
РАС и Фонд су у обавези да све активности у вези са спровођењем овог програма заврше до 1. марта 2025. године, као и да Годишњи извештај о реализацији Програма у делу за који су задужени доставе Министарству до 15. марта 2025. године.
Након тога обједињени извештај о реализацији Програма Министарство ће доставити Vлади ради информисања.
РАС и Фонд ће сва неутрошена средства до 31. марта 2025. године пренети у буџет Републике Србије, сем уколико Vлада посебним актом не распореди средства за реализацију програма за исте намене.